Thematische Analyse

by Jeannine Wintzer

Kompatibel mit einem Grounded Theory Design ist die thematische Analyse, die von Braun und Clark (2006) als ein 6-stufiger Analyseprozesses vorgestellt wird: (1) mache dich mit den Daten vertraut, (2) erzeuge erste Codes, (3) suche nach Themen, (4) überprüfe die Themen, (5) definiere und benenne die Themen, (6) erstelle einen Bericht. „Thematic analysis is a method for identifying, analysing and reporting patterns (themes) within data. It minimally organizes and describes your data set in (rich) detail“ (Braun & Clark 2006:79). Das Ziel der TA ist es, Muster innerhalb der qualitativen Daten zu finden. In Abgrenzung zur Grounded Theory zielt die TA nicht auf eine Theoriebildung.

 

  • Braun, V. & Clarke, V. (2006): Using thematic analysis in psychology. In: Qualitative Research in Psychology 3, 2, 83.
  • Boyatzis, R. (1998): Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Fereday, J. & E. Muir-Cochrane (2006): Demonstrating rigor using thematic analysis: a hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. In: International Journal of Qualitative Methods 5, 1, 80–92.
  • Liebenberg, L., A. Jamal & J. Ikeda (2020): Extending youth voices in a participatory thematic analysis approach. In: International Journal of Qualitative Methods 19, 1–13.
  • Guest, G., K. M. MacQueen & E. E. Namey (2012): Applied thematic analysis. London: Sage.